Mydlo s mliekom a guličkovanie

by 26.3.15 0 komentárov

Chcela som urobiť mydlové guličky na neskoršie zdobenie mydla. Existujú dva rôzne typy návodov:
  1. Nastrúhanie mydla na strúhade- ako na mrkvu a následne sa tvarujú guličky
  2.  Tvarovanie pomocou polgulového vykrajovátka - ako na melón.
Vyskúšala som obe metódy. Prvú som robila s mydlovou hmotou, metódou Melt and Pour som si pripravila do malej formy mydlo a asi o hodinu po vyliatí, som začala strúhať. Hmota nebola teda úplne stuhnutá. Potom som tvarovala guličky. Išlo to pomerne ľahko, avšak gulôčky neboli na povrchu hladké. Bolo vidieť nastrúhané "rezančeky". A to sa mi nepáčilo.

Zmrazené mlieko
Na vyskúšanie druhej metódy bolo potrebné urobiť mydlo. Cieľom bolo vyrobiť mäkšie mydlo, aby som o pár hodín(v mojom prípade ráno) mohla vykrajovať guličky. Navyše som mala v pláne vyrobiť mydlo s pridaním mlieka. Mlieko sa pridáva ako výživná zložka. Avšak s cukrami v mydla sa vraj dá zažiť pár prekvapení. Niektoré mydlárky používajú sušené mlieko, ktoré pridajú až vo fáze stopy, ja som to riska (áno bola som lenivá kupovať sušené mlieko) a pridala mlieko skutočné (to čo sa v normálnom obchode tvári, že je mlieko). Keďže cukry spôsobujú búrlivejšiu reakciu po pridaní NaOH, mlieko som si zmrazila. Roztok som pripravovala tak, že som si  odvážila zmrazené mlieko, vodu a potom som prisypávala NaOH. Roztok mal úplne inú vôňu a aj konzistenciu ako bez mlieka. Na povrchu sa vytvorila pena a mal žltú farbu. Chladila som ho vo vode s pridanými ľadovými kockami.

Pena v roztoku

 Taktiež som sa pustila do testovanie farieb. Objednala som si práškovu červenú farbu a tvrdia pri nej, že sa jedná o červenú repu, taktiež je uvedené, že je vhodná do mydiel. Neuspela. Hneď po pridaní do mydlovej hmoty sa akoby stráca a nezafarbovala, očividne jej vysoké Ph nerobilo dobre, škoda, je veľmi pekná a jemnučká. Neskôr som sa od vyštudovaných chemikov dozvedela, že červená repa je ph nestála. A ja som to takto pekne experimentálne zistila :)

Ako ďalšiu som do testovania zaradila potravinársku gélovú farbu modrú od uja oetkera. Veľké šance som jej nedávala, pretože pri mojom prvom mydle som použila tiež potravinársku farbu, avšak značky Wilton a bez úspechov farbenia. Odobrala som si teda len veľmi málo mydlovej hmoty a vytlačila som do nej asi pol tubičky farby. A čo sa nestalo ? Farba bola tyrkysová. Presne taká ako som chcela, síce sem tam s bodkami od nezmiešania, ale bola tam, tyrkysová.
Uznávam, na fotke nevyzerá až tak svetovo, ale bola. Žiaľ ráno, už po modrastom odtieni ani stopa, takže tiež neprežila nepriateľa menom "zmena Ph" a ostali po nej iba bodky.

Farbernie červenou paprikou bola istota, avšak mne sa veľmi nepáči ten odtieň farby ktorý vznikne.
Ako posledná sa do súťaž dostala ružová mica a tá na celej čiare zvíťazila, je na zahryznutie. Krásna ako jahodová zmrzlina.
Po naliatí do formy


Mydlo som dokončila cca o 22:15 a ráno okolo 9tej som pustila do vykrajovanie. Mydlo bolo veľmi plastelínové, ale držalo. Ako vidieť, na obrázku, z farieb ostala ružová a sem tam tyrkysové bodky z nerozmiešanej farby.
Guličky ako na zjedenie

Oleje (604g)
  • 212 g Palmový olej
  • 181g Olivový olej
  • 180 g Slnečnicový olej
  • 31g Kokosový olej
Roztok
  • 88g NaOH
  • 197g destilovanej vody
  • 31g mlieka
Doplnené o:
  • Čučoriedková vôňa
  • červená repa
  • paprika
  • ružová mica
  • modrá gélová potravinárska farba dr.oetker 
Použitie guličiek získaných z nastrúhaného mydla


Neviem prečo, ale tieto fialové guličky mi pripomínajú rozprávku Oblačno miestami fašírky. Vo filme z neba padali také meatball, len neboli fialové ale hnedé. Nasledujúce príspevky budú asi tiež guličkujúce, keďže mám vyrobiť tyrkysové svadobné mydlo s gulkami. It is a challenge (ako je moderné hovoriť v dnešnej dobe)


0 komentárov :

Zverejnenie komentára